Franky

Een kleuterproject naar aanleiding van het prentenboek 'Franky' van Leo Timmers

Voor de workshop ‘Franky’ hebben de kinderen in de klas al kennis gemaakt met Sam en Franky uit het boek.

Deze workshop bestaat uit twee lessen: in de eerste les gaan de kinderen bewegen als een robot en geluiden maken van een robot. Ook gaan ze plaatjes van verschillende robots bekijken: want hoe kan een robot er eigenlijk uitzien? Waar bestaat een robot uit?

In de eerste les is er ook een robot in de klas: maar het lijkt wel een saaie doos met gaten erin. Hoe kan dat nu een robot zijn? Zullen we samen de robot mooi gaan maken met allemaal knopjes? De kinderen gaan met wasco allemaal verschillende knopjes tekenen om de robot te versieren.

Al deze tekeningen heb ik mee naar huis genomen en uit elke tekening heb ik uitgekozen wat het mooiste knopje was. En hiervan heb ik een stempel gemaakt waarmee de kinderen in de tweede les mee aan het werk gaan.

In de tweede les gaan de kinderen met de stempels op vellen papier stempelen. En hiermee wordt de robot versierd. Nu kunnen de kinderen de robot ‘aandoen’ en laten zien hoe een echte robot eruit zien, hoe die beweegt en hoe die klinkt!