Groeien in de onderbouw

van een zaadje, wortels, kriebelbeestjes, naar de stengel met bladeren, bloemen en een vlinder leren de kinderen alles over planten

In zes lessen (maar een project kan ook, in overleg, een minder of meer aantal lessen bevatten) leren de kinderen verschillende wortels, planten en bloemen kennen. Ze kijken, ruiken en voelen de verschillende texturen van alle onderdelen en gaan daarna aan de slag om al deze nieuwe informatie om te zetten in een beeldend werk.

De eerste les bestaat uit het onderzoeken van verschillende wortels. Door deze eerst te bevoelen en te bekijken en daarna te schetsen krijgen de kinderen een idee hoe verschillende wortels eruit kunnen zien. Deze worden uiteindelijk met wasco getekend, waarna met ecoline het water of de aarde wordt aangebracht.

  

In de tweede les gaan de kinderen verschillende insecten en geleedpotigen bekijken. Hoeveel poten heeft die? Bestaat het lijf uit een stuk of meerdere stukken? Deze beestjes worden eerst geschetst.

  

Daarna gaan de kinderen oefenen om met lego te stempelen om daarna hun geschetste kriebelbeestje te gaan stempelen. Deze beestjes worden uitgeknipt en geplakt bij de wortels die in de eerste les zijn gemaakt.

    

In de derde les hebben de kinderen gekeken en gevoeld aan verschillende planten.

Zijn de bladeren dik of dun, hard of zacht. Zitten er streepjes op of gaatjes in?

De kinderen gaan daarna de planten zo goed mogelijk natekeken

 

In de vierde les gaan de kinderen een steel/stengel tekenen, waarop allemaal verschillende bladeren gaan groeien. Deze tekenen ze op gekleurd papier en plakken ze zelf aan de steel/stengel. De kinderen herkennen de verschillende bladeren bij de andere ‘planten’

 

In de vijfde les kijken, ruiken en voelen de kinderen verschillende soorten bloemen

 

Hoe denk je dat deze bloem voelt? hoe voelt die in het echt? Waar lijkt die op? Hoe ruikt de bloem?

Daarna gaan de kinderen verschillende bloemen natekenen en proberen daarbij zo nauwkeurig te kijken naar de bloemblaadjes, de stengel en de kleuren van de bloemen

In de zesde les gaan de kinderen een gezamenlijk werk maken over vlinders.

Door eerst goed te kijken naar verschillende vlinders en motten, gaan de kinderen in kleine groepjes na elkaar werken aan een vlinder. Met verschillende materialen wordt de vlinder opgebouwd en elk groepje voegt met eigen materiaal er iets aan toe.

 

Mocht je  vragen hebben over dit project of meer willen weten, dan verzoek ik je contact op te nemen middels het onderstaande formulier