Samenwerken in de bovenbouw

De workshop 'samenwerken in de bovenbouw' gaat over samenwerken en vriendschap.

 

De workshop ‘samenwerken in de bovenbouw’ gaat over samenwerken en vriendschap.

Inspiratie voor het samenwerken wordt gehaald van het kunstenaarsduo Heringa/van Kalsbeek, die samen een atelier in Amsterdam delen.

Door naar hun werk, maar vooral ook hun samenwerking te kijken, leren de kinderen dat samenwerken op heel veel verschillende manieren kan plaatsvinden.

Tijdens de tweede les oefenen de kinderen met verschillende manieren van samenwerken: naast elkaar werken en zelf iets maken, daarna de tekening van je partner krijgen en daarop geinpsireerd iets nieuws maken. Daarna beginnen aan een nieuwe tekening en deze halverwege de tijd doorgeven aan je partner die hem dan af gaat maken (en vice versa). De laatste oefening betreft het samen, tegelijkertijd, aan een tekening werken door beide onderwerpen uit de eerdere oefeningen, samen te voegen tot een werk. Deze verschillende manieren van samenwerken wordt besproken. Welke vind je prettig? Welke niet? Waarom? Hoe werken Heringa/van Kalsbeek samen?

De derde les wordt er uitgelegd hoe gips aangemaakt wordt. De kinderen mogen daarna zelf aan de slag en gaan oefenen met het aanmaken van gips, maar ook het verwerken ervan. Hoeveel gipspoeder gebruik je? Wanneer begin je met roeren? Wanneer stop je met roeren en kun je het gips gaan gebruiken? Wat gebeurd er als het gips hard wordt? Kun je hard geworden gips weer opnieuw gebruiken? Door het zelf aangemaakte gips op een mini-bouwwerk van kosteloos materiaal te gieten en smeren ervaren de kinderen ook hoe gips op verschillende soorten materiaal hecht.

De vierde les staat in het teken van het bouwen van een bouwwerk van kosteloos materiaal met voorgaande lessen in het achterhoofd. Kun je een heel hoog bouwwerk maken als er nog veel gips overheen gegoten wordt? Dit bouwen gebeurd in twee -of drietallen.

Tijdens de vijfde les maken de kinderen zelf gips aan en gieten/smeren deze over hun (in de vierde les gemaakte) bouwwerk.

De vijfde les staat in het teken van kleur, waarbij de leerlingen met verschillende kleuren verf de hard geworden gips kunnen beschilderen of begieten.

Alle werken worden tussendoor besproken. Wat valt je op aan dit bouwwerk? Wat spreekt je aan? Zie je er iets in?

Aan het einde van alle lessen worden alle werken bij elkaar gezet, zodat de kinderen goed elkaars werk kunnen bekijken en bespreken.

 

Deze workshops is een serie van zes lessen, waarbij elke groep leerlingen elke keer een uur bezig zijn.

Mocht je interesse of vragen hebben over dit project, vul dan onderstaand formulier in.

Categorie├źn