Verzamelaars in de middenbouw

Iedereen is een verzamelaar en daarmee gaan de kinderen van de middenbouw aan de slag.

Dit project past in het geschiedenis-thema: jagers en verzamelaars.

Iedereen is een verzamelaar en daarmee gaan de kinderen van de middenbouw aan de slag.

Aan de hand van het prentenboek ‘Kobe maakt een museum’ gaan de kinderen verzamelen, ordenen en dit op verschillende manieren uitwerken.

De eerste les bestaat uit de (ingekorte) les ‘een hele verzameling‘ In deze les gaan de kinderen in groepjes verzamelingen aanmaken met spullen die ze vinden in de klas zelf. Op kleur worden door hen geordende verzamelingen gemaakt die besproken worden.

In de tweede les worden er spulletjes buiten verzameld. Takjes, bladeren, afval, alles mag mee…als het past binnen jouw verzameling! Binnen wordt deze verzameling op een vel papier geordend. Hoe dit gebeurd mogen de kinderen zelf weten: op kleur, op grootte, op materiaal. De geordende verzamelingen worden tussendoor en op het eind besproken. Aan het einde van de les wordt er van elke verzameling een foto gemaakt.

De derde les gaat over het zo precies mogelijk natekenen van de in de tweede les geordende verzamelingen. De gemaakte foto’s zijn een herinnering hoe de verzamelingen er ook alweer uit zagen. En met de gevonden schatten uit de tweede les kunnen de voorwerpen nog beter bestudeerd en nagetekend worden. Tussendoor wordt gekeken naar elkaars werk: hoe los jij problemen op die je tegenkomt tijdens het tekenen?

             

De vierde les gaat over het nakleien van de verzameling. Met behulp van de foto’s, de tekeningen en de gevonden voorwerpen zelf, maken de kinderen hun verzameling zo nauwkeurig mogelijk na in (zelfdrogende) klei. Tussendoor wordt gekeken naar elkaars werk: hoe kun je het beste relief aanbrengen in de klei?

          

In de vijfde les wordt het prentenboek ‘Kobe maakt een museum’ voorgelezen. De kinderen herkennnen dingen die Kobe doet, die zij zelf ook hebben gedaan (verzamelen  en ordenen). Kobe maakt van al zijn gevonden spullen een museum. En dit is waar de kinderen nu ook mee bezig gaan. Taken worden verdeeld, want er moet veel gebeuren: posters ontwerpen en maken, uitnodigingen ontwerpen en maken, een banner voor het museum ontwerpen en maken, naamkaartjes maken, rondleidingen bedenken en oefenen. Elk groepjes kinderen houdt zich bezig met een ander aspect, waarmee in de vijfde les wordt begonnen. De uitnodigingen en posters worden verspreid!

De zesde les staat in het teken van het inrichten van het museum en het oefenen van de rondleidingen. De banner wordt afgemaakt en opgehangen en dan kunnen de andere klassen komen kijken! En natuurlijk zal er ook een moment geprikt kunnen worden dat de ouders kunnen komen kijken!

Deze zes workshops kunnen ingekort worden (les 1 t/m 4) en aangepast per middenbouwgroep.

Mocht je meer informatie willen of vragen hebben, vul dan onderstaand formulier in: