werkdrukverlaging l’Ambiente

Een schooljaar lang, alle leerlingen procesgericht een project aanbieden op de Montessorischool l'Ambiente

Het komende schooljaar ga ik op Montessorischool l’Ambiente alle kinderen een project aanbieden. Elk project bestaat uit zes lessen van een uur en de kinderen werken volgens het procesgericht werken. Dit betekent dat de kinderen zelf op onderzoek gaan en experimenteren, waardoor ze allemaal een eigen proces aangaan.

De bovenbouwers (groep 6, 7 en 8) zijn eerst aan de beurt in september en werken met het thema ‘vriendschap’ (kinderboekenweek). De middenbouwers (groep 3, 4 en 5) gaan in januari van start en de kleuters (groep 1 en 2) zijn als laatste aan de beurt in maart.

De workshop van de bovenbouwers gaat over samenwerken en vriendschap.  Inspiratie hebben ze in de eerste les gehaald uit een filmpje over Heringa/Kalsbeek . Er is gepraat over hoe je kunt samenwerken, wat voor werk wordt gemaakt en wat vriendschap met samenwerking kan doen.

Daarna is er, in de tweede les, geoefend met samenwerken:

  • met wasco een tekening maken van je lievelingsdier
  • tekening uitwisselen met je samenwerkingsduo en geinspireerd op die tekening een nieuwe tekening maken. Welke tekeningen passen bij elkaar? Waar zie je dat aan?
  • een nieuwe tekening beginnen die precies moet lijken op de eerste tekening die gemaakt is. Na korte tijd wisselen met je samenwerkingsduo en die gaat jouw tekening afmaken. Hoe was het om het werk van een ander af te maken? Hoe vond je het dat iemand anders je werk afmaakt?
  • laatste opdracht is samen 1 tekening maken, tegelijkertijd. Alle andere tekeningen en inspiraties moeten terug te vinden zijn. Hoe wordt er samen gewerkt? Overleg? Hoe ging het samenwerken?

  

  

De derde les gaat over gips: leren aanmaken en experimenteren. Hoe voelt gipspoeder aan? Hoe voelt vers aangemaakte gips aan? Wat gebeurt er als je het over een wc-rol giet? Wat gebeurt er als je het over een bobbelige ondergrond van aluminiumfolie giet? Wanneer kun je het modelleren met je handen?

Er zijn hele mooie experimenten gedaan en prachtige uitvindingen gedaan. Het aanmaken van het gips was al een feestje op zich. De zachtheid de onderkant van het gips na drogen viel bij iedereen erg in de smaak.

Na het gipsen (en handen gewast te hebben), kregen de leerlingen de opdracht om op zwart papier met witte wasco het deel te tekenen van hun werkstuk waar ze het meest tevreden over waren.

       

 

De vierde les bestaat uit het maken van een ombouw of een bouwwerk waarop in de vijfde les gips wordt verwerkt. Het samenwerken gebeurde op verschillende manieren: tegelijkertijd aan het werk of apart en later alles samenvoegen. Halverwege heb ik het werk even stilgelegd en de kinderen naar elkaars werk laten kijken. ‘Afkijken’ noemden ze het in het begin, waarna ik heb uitgelegd dat ik mijn ideeen ook niet uit een boom plukte. Maar dat ik ook vaak inspiratie haal uit het werk van andere kunstenaars. Je kunt simpelweg niet alles zelf bedenken. ‘Beter goed gejat, dan slecht bedacht’ is het motto geworden.

De vijfde les was de tweede en tevens laatste gipsles. Gipsaanmaken hebben ze al geleerd en nu moet het in een rap tempo. Gips aanmaken en gieten, smeren, kliederen en onderdompelen. Na de eerste gips-werksessie hebben de kinderen bij elkaars werk gekeken. Waar ben je tevreden over? Heeft de rest van de groep nog tips en tops? Daarna weer nieuw gips aanmaken en verder werken.

       

        

En tijdens de laatste les wordt het kunstwerk van kleur voorzien. Ga je op het gips ‘gewoon’ schilderen of kun je ook nog op andere manieren met de verf aan de slag? Er ontstond al snel een soort Jackson Pollock-achtige sfeer waarin verf op het werk werd gedruppeld of zelfs een beetje geslingerd werd.

        

         

      

       

Het inrichten van al het gemaakte werk, alsook de teksten die erbij horen, heb ik op mij genomen. Dit aangezien er te weinig tijd was om hieraan een hele les te besteden. maar de kinderen hebben wel in groepjes nagedacht wat er elke les is gedaan en daar hebben ze vragen over beantwoord. Al het werk (dus ook de tekeningen en de proefjes met gips uit de derde les) zullen met teksten in de patio en het handenarbeidlokaal te zien zijn. Zo kunnen kinderen rustig kijken en lezen waar het project over gegaan is!

In januari start het project van de middenbouw!