Jojanneke Dekens

Creatieve Verwonderaar

  • Welkom
  • CV
  • Kunstprojecten heden
  • Kunstprojecten verleden
  • BIK-projecten heden
  • BIK-projecten verleden
  • Inspirerende kunstenaars
  • plan b – een etalage expositie
  • Winkel
  • Contact

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief:

Created by inekevermeulen.nl
  • Afz. J.Dekens

    Deventer, 18-2-2022

    Begrijpen met je handen

    Afgelopen weekend heb ik de tweedaagse cursus ‘begrijpen met je handen’ van ‘Atelier in een koffer’ gevolgd.

    De kern was om jonge kinderen nog beter te leren begeleiden in het creatief werken. De deelnemers van de cursus waren een mix van mensen die op een kinderdagverblijf werkten, kunstenaars, ouders tot leerkrachten. Dit maakte het verfrissend omdat iedereen vanuit een andere professie kwam, maar iedereen hetzelfde wilde leren. De cursus heeft veel praktische inzichten gegeven, verrassende en praktische handvatten en een inkijkje hoe je op een andere, meer basale manier met kinderen creatief aan de slag kunt gaan.

    In de ochtenden was het vooral informatief: inzichten over materiaalgebruik, de woorden die je gebruikt om feedback te geven, je houding naar de kinderen toe. En in de middagen mochten we zelf aan de slag. Materiaalonderzoek, het maken van een sporenboek. Handig en leuk te weten: sporen zijn dat wat kinderen achterlaten als ze aan het onderzoeken zijn. Dit kan een streep in het zand zijn dat een kind trekt met een stok, een veeg met een natte vinger op papier of een krastekening met pen op een plank hout. Tijdens de materiaalonderzoeken kwamen ontzettend veel kleine werkjes die zijn gebundeld tot ons eigen sporenboekje. Onderstaande foto’s geven niet alleen mijn werk weer, maar ook dat van mijn mede-cursisten.

    Met een vol hoofd en vol inspiratie om direct toe te passen in de kunstlessen op de school waar ik werk, terug naar huis. En nu maar goed nadenken of de opleiding tot atelierpedagoog iets voor mij zal zijn. Waar dit weekend een inkijkje was, zal de opleiding een jaar lang een onderdompeling zijn van theorie en praktijk.