Jojanneke Dekens

Creatieve Verwonderaar

  • Welkom
  • CV
  • Kunstprojecten heden
  • Kunstprojecten verleden
  • BIK-projecten heden
  • BIK-projecten verleden
  • Inspirerende kunstenaars
  • plan b – een etalage expositie
  • Winkel
  • Contact

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief:

Created by inekevermeulen.nl
  • Afz. J.Dekens

    Deventer, 8-4-2022

    Kunst kijken, Kunst doen

    De afgelopen dagen kwamen er leerlingen van 4Havo en 5VWO bij het Kunstenlab. Om kunst te bekijken.

    De exposities die er nu zijn, lenen zich uitermate goed om te kijken, maar ook vooral om ermee aan de slag te gaan.

    Deze keer wil ik vooral iets vertellen over het werk van Krijn de Koning, de de leerlingen op het werk reageerden en welke activiteit ze hebben gedaan om nog meer ondergedompeld te worden in het werk.

    Het werk van Krijn gaat uit van een lege (maar nooit een echt neutrale) expositieplek. Per plek, waar hij werk voor maakt, is het de ruimte zelf dat uitgangspunt is voor het werk dat hij gaat maken. Hierdoor ontstaat er altijd een soort gesprek tussen de ruimte zelf en het werk dat er komt te staan. Voor de exposities bij het Kunstenlab heeft hij een grote bestaande ruimte (bouwkeet) de tentoonstellingsruimte ingebracht. Daarna begon het denkwerk: hoe kon de bouwkeet in gesprek gaan met de ruimte om hem heen? Wat heeft het nodig om er een autonoom ruimte-omvattend werk van te maken?

    Het is een ruimte in een ruimte geworden, waarin hoogteverschillen en kleur direct opvallen. Maar bij rustig kijken vallen er allerlei details op. Een kast met vakjes, waarin je stiekem even in kunt kijken. Een paal middenin de ruimte, hoort het bij het werk of bij de ruimte?

    De leerlingen hebben eerst rustig rondgelopen met de vraag: wat valt je op bij dit werk? Genoemd werd ‘kleur’, ‘een doolhof’, ‘je kunt er verstoppertje spelen’. Maar ook dat ze het lastig vonden om precies te snappen wat dan het werk was.

    De helft van de klas kreeg daarna de opdracht om op een plek in de ruimte te staan en proberen zo nauwkeurig mogelijk de plek te omschrijven. De anderen moesten dan proberen (aan de hand van de aanwijzingen), die precieze plek te vinden.

    Heel bijzonder om te zien hoe elke leerlingen een ander soort omschrijving maakt. Kort en bondig, verhalend of zelfs een tekening! Hieronder enkele omschrijvingen van waar je je in de ruimte in de grote tentoonstellingsruimte kunt bevinden. Tot en met 15 mei, dan is de expositie afgelopen.

    ‘stopcontact – blaadje op de muur – geen dak boven je hoofd – rond gaatje in de vloer’

    ‘ik sta bij de zalmroze kleur en dat is ook de enige kleur die ik zie. ik sta bij de ingang van dat gebouw, maar niet in het gebouw zelf. Ik zie links achter mij een meterkast en daar rechts naast een raam in het gebouw’

    ‘ik zie een raam, er hangt een stuk van een rolgordijn bij (niet het gordijn zelf, alleen waar het aanhangt). ik sta op een verhoging. De muur achter mij bestaat uit verticale planken die wit zijn met een beetje grijs. Voor mij is een gang naar buiten. Aan de linkerkant is een muur in een heel licht roze/oranje.’

    ‘ik sta voor een raam. Ik sta in het gebouw. Ik sta tussen de kleuren blauw en zalm. Het raam kan open en ik zie vijf stoelen’

    ‘verhoging – dak boven mijn hoofd – oranje muur – redelijk donker – stopcontact – haakjes’

    ‘geel/groen, rood/roze, bouwkeet, steeg, onder een lamp, in de hoek’

    ‘Best een grote ruimte – veel neon kleuren – kast – geen dak – verf’

    ‘ik sta op de hoek van een lichtroze muur. Links zie ik een klein deel van de bouwkeet (een soort gangetje). Rechts is een geelachtige muur tussen de roze en gele muur loopt een gangetje. Ik sta niet in het kunstwerk zelf, maar ik sta met mijn rug naar een hoek van de buitenmuren (van de witte muren aan de zijkant).’

    ‘open deur met rechts een stopcontact op een verhoging. Direct naast me weer een afdeling. Achter me een rozige muur die doorloopt van buiten naar tegenover die muur na de afdeling een groene muur. Een soort gang.’

    ‘Ik sta naast de bouwkeet. Naast me aan de rechterkant, zie ik een groene muur. Voor me zie ik een bruinige muur en rechtsvoor me een paal. Achter me staat een oudroze muur. Ik kan via twee manieren de bouwkeet in, linksvoor en links achter me.’

    ‘groene muur en blauwe muur – poten met voetstuk – metalen muur zonder verhoging – post it’

    ‘rechts is een paal, voor mij een groene muur, achter mij een oranje/rode muur. Links een donkerblauwe muur. Ik sta hoog’

    ‘kast in een ruimte op verhoging met groene paal in het midden. Achter je een rozige muur en een witte paal links’

    ‘als ik links kijk zie ik een blauwe muur. Ik zie ongeveer 1 meter van deze muur. Achter mij is een groene muur en voor mij is het wittige middengebouw. Aan de rechterkant is een raam met tekst er op. Ik zie nog een klein stukje van een opgehangen papier van Dusseldorf erop als ik naar links kijk. Ik zie ook nog een bord met ‘A placed space’ als ik naar rechtsachter kijk. Ik sta, bijna aan het einde van de groene muur’