Het wordt hoog water!

Een kunsteducatief project voor de IJsselbienale van 2021, ontworpen en gegeven met Floor Coolsma

Een kunsteducatieproject voor de IJsselbienale, ontwikkeld samen met Floor Coolsma.

Het wordt af en toe hoog water langs de IJssel: van Kampen tot Doesburg treedt de IJssel af en toe buiten haar oevers. Maar wat als dit nu vaker gebeurde, of steeds hoger?

De leerlingen denken na over het veilig stellen van voorwerpen die zich langs de IJssel bevinden. Dit kunnen planten of dieren zijn, maar ook kunstwerken, gebouwen of evenementen.

Maar veilig stellen alleen is niet genoeg, want wat heeft dat voorwerp nodig om zich goed te voelen als het eenmaal veilig is? En welk geluid hoort daarbij? En misschien wil dat voorwerp ook wel een kaartje sturen naar z’n oude plek, om te laten weten hoe het met hem of haar gaat?

De uitkomsten van deze onderzoeksvragen zullen tentoongesteld worden in de Harculo-centrale in Zwolle in de zomer van 2021.

Wat hebben de leerlingen gedaan?

Bij het workshop-gedeelte van Floor hebben de leerlingen aan de hand van een inspiratie-verzameling (een woord, een technisch voorwerp en een diertje) een bedacht en getekend. In of op dat vaartuig kan hun gekozen voorwerp veilig vervoerd worden.

Bij mij heeft elke groep een andere opdracht gekregen. Al de werken vormen gezamenlijk weer een werk, dat in een doos past.

De leerlingen van een middenbouwgroep hebben goed naar het voorwerp gekeken en deze zo nauwkeurig mogelijk nagetekend.

de regenworm

De leerlingen van een middenbouwgroep hebben een elfje (speciaal gedicht) geschreven over het voorwerp.

De leerlingen van een bovenbouwgroep hebben de binnenkant van de doos beschilderd met de kleuren waarin hun voorwerp graag zou willen zijn

De leerlingen van een bovenbouwgroep hebben gekeken naar de kleuren van het voorwerp en vellen papier beschilderd met die kleur(en)

De leerlingen van een middenbouwgroep hebben een onder -en bovenwatertekening gemaakt. Met een speciale 3D-bril kun je het bekijken

De leerlingen van een middenbouwgroep hebben een collage gemaakt van hun voorwerp. Ze hebben hiervoor de beschilderde vellen, die een bovenbouwgroep eerder had beschilderd, gebruikt.

De leerlingen van een bovenbouwgroep hebben onderzoek gedaan naar hun voorwerp en 1 tot 3 feitjes opgeschreven die ze bijzonder vonden

De leerlingen van een bovenbouwgroep hebben voorwerpen getekend die het voorwerp nodig zou kunnen hebben als het op zijn of haar nieuwe plek is aangekomen en deze in de doos geplakt

De leerlingen van een bovenbouwgroep hebben een geluid laten opnemen dat hun voorwerp maakt, als het eindelijk op zijn of haar nieuwe plek is aangekomen.

De leerlingen van een bovenbouwgroep hebben een ansichtkaart geschreven, waarbij ze hebben nagedacht over waar hun voorwerp naartoe is gegaan en hoe hun voorwerp het daar vindt.

Categorie├źn